top of page

Kontroll över budskapen - Kommunikations-chefens nya superkraft med AI

Uppdaterat: 15 nov. 2024




Gästblogg

Av Tony Leidenkrantz

 

Tänk om kommunikationschefen fick samma kontroll över budskapen som finanschefen har över siffrorna.

 

Jag har funderat mycket på detta. Finanschefer har avancerade system för analys och redovisning av företagets ekonomi. Trovärdigheten för detta redovisningssystem är hög vilket stärker finanschefens roll samtidigt som det tydliggör kopplingen mellan resultat och organisationens insats.

 

Kommunikationschefer saknar ofta motsvarande verktyg och system för att säkerställa att budskapen är konsekventa och i linje med företagets strategi. Därmed saknar man också möjligheten att internt kunna redovisa en fakta-baserad sammanställning av vad företaget faktiskt kommunicerar till kunder och andra intressenter. Det är här AI kan göra verklig skillnad.

 

”AI-powered branding and communication intelligence”

Med vårt AI-verktyg, Brand XRAI, har vi skapat en lösning som förändrar spelreglerna. Brand XRAI möjliggör strukturerad och skalbar analys av företagets budskap. Syftet är att stärka kommunikationschefens roll, öka det interna engagemanget för hur alla medarbetare kan bidra till att sprida och stärka strategiska nyckelbudskap, samt säkerställa att företagets kommunikation är konsekvent.

 

Verktyget är baserat på erfarenheter från samarbeten med företag som Trelleborg, Volvo, Atlas Copco och Husqvarna Group – organisationer med stora digitala ekosystem av hemsidor där uppföljning av vad företaget faktiskt kommunicerar kan vara en utmaning.

 

Brand XRAI ger företag förmågan att analysera och övervaka sin kommunikation med en precision som tidigare inte varit möjlig. Här är tre sätt jag ser att AI kan stärka både företagets kommunikativa kraft och kommunikationschefens roll:

 

1. Inför en årlig budskapsredovisning

Precis som finansiella rapporter ger insikt i ekonomin, kan en "budskapsredovisning" med hjälp av Brand XRAI tydliggöra hur företagets kommunikation utvecklas. Denna rapport kan visa om kärnbudskapen, till exempel kring hållbarhet, är i linje med företagets mål – särskilt viktigt i en tid av ökade krav från EU CSRD. AI-baserade verktyg som Brand XRAI gör detta möjligt, och resultaten bidrar till mer konsekvent kommunikation som stöttar företagets strategi och vision.

 

2. Analysera och förbättra med AI


Med Brand XRAI kan företag få en djup insikt i sitt digitala avtryck, från webbplatser till sociala medier. Verktyget kan identifiera kärnbudskap, upptäcka avvikelser och säkerställa att kommunikationen följer varumärkesstrategin. Det här är en möjlighet att ge kommunikationschefer samma kontroll över budskapen som finanschefer har över siffrorna – en strategisk fördel i dagens snabbrörliga affärslandskap. Värt att poängtera är att vi här inte pratar om hur varumärket uppfattas, utan vad företaget faktiskt kommunicerar.

 

3. Stärk den interna förankringen


Genom att använda faktabaserad analys från Brand XRAI kan företag skapa en bättre förståelse internt för varumärkets mål och affärsmässiga syfte. Detta ökar engagemanget och hjälper medarbetare att agera mer konsekvent. En tydligare intern dialog baserad på fakta, inte åsikter, stärker kommunikationschefen i sin roll och gör kommunikationen mer konsekvent och därmed mer effektiv.

 

Med Brand XRAI kan vi ge kommunikationsledningen en ny superkraft – möjligheten att säkerställa att varje budskap som kommuniceras är ett steg närmare företagets mål. Detta är framtiden för kommunikationsstrategi, och jag ser fram emot att fortsätta utveckla och bidra till att företag stärker sitt varumärke i en allt mer komplex värld.

 

– Tony Leidenkrantz Varumärkesstrateg och grundare av Brand Leadership AI. Initiativtagare till Brand Leadership Forum. Sveriges största event med fokus på corporate branding.

 
 
 

Comments


bottom of page